Urządziłeś dla pracowników imprezę z okazji halloween? Świetnie! A tym lepiej, jeżeli impreza odbywa się dlatego, że pracownicy sami tego chcieli.

Ale to tylko prosty przykład. Jako osoba zajmująca się CX i EX możesz zrobić znaczenie więcej.

W dzisiejszym artykule skupimy się na wysłuchiwaniu głosu pracownika, jako podstawy dobrego Employee Experience. Przeczytasz w nim o:

  • pytaniach, na które musisz sobie odpowiedzieć, żeby rozpocząć tworzenie dobrych doświadczeń pracownika,
  • Roli działa HR w Emplyee Experience
  • Corocznych badaniach zaangażowania pracowników,
  • Problemach, które powielają organizacje i które blokują faktyczne dbanie o doświadczenia pracowników.

Szukając odpowiedzi, zadaj dobre pytania

Jeśli poważnie myślisz o poprawie doświadczeń pracowników w Twojej firmie, musisz zadać sobie te lub podobne pytania:

  • Jak opisałbyś doświadczenie pracownika w swojej firmie?
  • Jak wygląda środowisko (kultura) w Twoim miejscu pracy?
  • Co mówią Twoi pracownicy – ​​zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy – o firmie i doświadczeniu? Czy to dla ciebie ważne?
  • Jak reagujesz na recenzje na portalach typu Glassdoor?
  • Czy anonimowość naprawdę jest anonimowa? (To ważne pytanie dla większości pracowników, jeśli chodzi o przekazywanie opinii i dzielenie się feedbackiem np. W badaniach satysfakcji czy relacji)?
  • Czy twoi liderzy dbają o pracowników i chcą poznać ich przemyślenia i opinie na temat doświadczenia?
  • W jaki sposób zapewniasz słuchanie pracowników i dobre wykorzystanie zebranych od nich informacji zwrotnych?
  • Czy twoi menedżerowie regularnie spotykają się ze swoimi pracownikami – a kiedy to robią, rozmawiają nie tylko o projektach, ale także o ludziach?

 

Doświadczenie pracownika jest priorytetem, ale…

Według raportu Deloitte „Global Human Capital Trends” 80 % menedżerów oceniło doświadczenie pracownika jako bardzo ważne, ale tylko 22% stwierdziło, że ich firmy wyróżniają się w projektowaniu i dostarczaniu tego doświadczenia.

To duża luka i duży problem. Co ją powoduje? Przyczyn jest wiele, a to najważniejsze z nich:

EX tak naprawdę nie jest priorytetem

Zamiast wysłuchiwania głosu pracownika przeprowadza się po prostu coroczną ankietę zaangażowania. I Tyle. A sam już wiesz już, że jeśli zamierzasz przeprowadzić ankietę u pracownika lub klienta, musisz podjąć działania na podstawie tego, czego się nauczysz! Do badań, które wysyłasz pracowników warto dodać ostatnie pytanie: „Czy uważasz, że Twój zespół kierowniczy konstruktywnie wykorzysta Twoją opinię?” Może to otworzyć Ci oczy na to, jak faktycznie odbierana jest praca na zebranym feedbacku przez jego dostarczycieli. 

Brak właściciela, osoby odpowiedzialnej

Jeśli chodzi o doświadczenia klienta, dyrektor zarządzający jest zazwyczaj dyrektorem ds. obsługi klienta. Dla wielu firm nie ma prawdziwego odpowiednika doświadczenia pracowników. Praca nad EX często nie zostaje przydzielona nikomu (w zarządzie). Role, takie jak People & Culture Officer lub podobne to właśnie to, o czym powinieneś pomyśleć. Inaczej nie możesz zacząć poważnych starań nad poprawą doświadczenia swoich pracowników.  

Cisza w działach HR

Możliwe, że tak jak w przypadku wielu firm, tak Twoi eksperci z zakresu HR  zostali zdegradowani do dbania o świadczenia i płace, rekrutację, zatrudnianie itp. Wydaje się równocześnie że w obecnej strukturze nie mogą zdobyć zasobów, aby zająć się integracją ról w firmie, zaprojektowaniem i zapewnieniem wspaniałego doświadczenia pracowników oraz kultury. Ci sami ludzie również niekoniecznie mają umiejętności potrzebne do prowadzenia programu dbania o doświadczenia pracowników. A przecież zapewne masz oddzielny zespół ds. Doświadczenia klienta i obmyślana pod tym kątem strategię – dlaczego nie mieć tego samego w odniesieniu do doświadczenia pracowników?

Złe narzędzia i procesy do słuchania pracowników

Nadszedł czas, aby wysłuchać pracowników na różne sposoby, nie tylko w ramach corocznej ankiety na temat zaangażowania. W tym celu powinieneś przeprowadzać ankiety typu Pulse Check, zapewnić miejsce do burzy mózgów, organizować spotkania 1:1 i robić wiele innych rzeczy, aby stale rozumieć i kontaktować się z pracownikami. Na stronach i blogach ekspertów z zakresu EX możesz uzyskać wskazówki dotyczące projektowania i wdrażania  odpowiednich ankiet. 

Brak integracji i strategii

Wspomniany już wcześniej raport Deloitte stwierdza, że ​​HR ma tendencję do skupiania się na jednym punkcie lub zaangażowaniu w określonym momencie. Oznacza to, że zespoły HR skupiają się na wydajności, różnorodności, dobrym samopoczuciu, projektowaniu miejsca pracy itp. jako pojedynczych inicjatywach przez cały rok, a nie na zintegrowane dyscypliny, które muszą ze sobą współpracować. Opracuj strategię dotyczącą doświadczenia pracowników, która obejmuje zrozumienie pracowników, ich priorytetów i preferencji oraz określenie pożądanych wyników, aby móc zaprojektować wszechstronne, zintegrowane środowisko, spełniające ich potrzeby.

Czy to wszystko, co możesz zrobić aby zacząć poważnie myśleć o EX?

Więcej praktycznych wskazówek na temat tego jak poprawić Employee Experience w twojej firmie dostarczymy wam w kolejnym artykule, już za kilka dni. Już teraz możesz zacząć starania o poprawę EX – np. od zebrania odpowiedzi na pytania z 1 akapitu naszego artykułu. Powodzenia!

Na podstawie: https://cx-journey.com/2022/10/employee-listening-is-a-must-for-a-great-employee-experience.html