O Candidate Experience może nie mówi się jeszcze tyle, co o CX, ale to coraz bardziej popularny temat – szczególnie wśród dużych firm i szczególnie na zachodzie.

Czy Twoja firma zwraca uwagę na doświadczenia kandydatów? Czy zbiera opinię na temat tego, co sądzą o procesie rekrutacji? 

Każdy z nas z doświadczenia lub ze słyszenia zna rekrutacyjne historie. Niestety, większość z nich nie napawa optymizmem. Co tu dużo mówić – najczęstszą postawą organizacji wobec kandydata jest w najlepszym razie obojętność, a w najgorszym – ignorancja. Firmom brakuje nie tyle sprawnych procesów, a w ogóle wiedzy, na temat tego, jak kandydaci oceniają rekrutację. Wiele z nich nie zdaje sobie sprawy z tego, jak doświadczenie rekrutacji / kandydata wpływa na doświadczenie marki. A to poważny błąd, bo wpływa – i to bardzo.

Rekrutacyjne scenariusze

Oto kilka przykładów z życia, które dowodzą tego, że Candidate Experience w większości firm pozostawia wiele do życzenia:

  • kandydat wysłał CV w odpowiedzi na ogłoszenie, jednak nie otrzymał od firmy ani potwierdzenia, ani nawet automatycznej odpowiedzi,
  • rozmowa kwalifikacyjna się odbyła, jednak nie nastąpiły po niej żadne dalsze działania, ani informacje na temat przyjęcia lub odrzucenia aplikacji, 
  • pytania dotyczące statusu rekrutacji wysłane przez kandydatów pozostawały bez odpowiedzi.

Czego to wszystko dowodzi? Tego, że pracodawcy powinni się wstydzić i… poprawić. Oczywiście, firmy (szczególnie duże) są wciąż zalewane aplikacjami. Ale skoro ktoś w firmie odpowiedzialny jest za HR, owocowe czwartki i imprezy integracyjne, to na pewno znalazłby się też ktoś, kogo zadaniem byłoby nawiązanie kontaktu z kandydatami.

“Olewając” osoby, które chcą z Tobą współpracować po prostu szkodzisz swojej marce – szczególnie w czasach, gdy tak wiele osób szuka nowych możliwości, a Twoi konkurenci mają wiele do zaoferowania. A co najważniejsze każdy potraktowany źle kandydat to także… utracony klient. I to nie jeden! 

Kandydat = klient, a nawet klienci

Herb Kelleher, odpowiadając na pytanie o „sekret sukcesu”, powiedział: „Musisz traktować swoich pracowników jak klientów”. Powiemy nawet więcej: musisz tak traktować także Twoich kandydatów. Dlaczego? Oto najważniejsze powody: 

  • nawet jeśli wśród Twoich kandydatów nie ma żadnego “znanego” klienta, to każdy z nich może w każdej chwili nim zostać, 
  • pracownicy chcą pracować dla firm, z którymi są związani (te same cele, wartości itp.). Oznacza to, że prawdopodobnie są oni również klientami tych firm.

Słowem: najważniejsze jest to, że doświadczenie kandydata wpływa na doświadczenie klienta na kilka różnych sposobów. Kandydaci mogą być klientami, a nawet jeśli jeszcze tak nie jest, w końcu mogą nimi zostać.

Sposób, w jaki firmy radzą sobie w procesie rekrutacji, pozostawia na kandydacie niezatarte wrażenie o firmie. Czy kandydat będzie chciał pracować dla Twojej firmy, nawet jeśli złożysz mu ofertę? Czy poleci zatrudnienie w Twojej firmie innym? Czy podzieli się swoimi doświadczeniami z przyjaciółmi i rodziną, tj. innymi przyszłymi / potencjalnymi kandydatami i klientami?

Rekrutacja jest punktem styku w cyklu życia pracownika, który pośrednio staje się również punktem styku w cyklu życia klienta. Podczas tego procesu Twój HR reprezentuje i sprzedaje markę oraz cel i wizję firmy.

Jak rekrutować dobrze – praktyczne wskazówki

Biorąc pod uwagę to wszystko, CX Journey przygotowało zestaw wskazówek dla Twojego zespołu rekrutacyjnego lub menedżera ds. rekrutacji. Oto one:

  • zawsze odpowiadaj kandydatom,
  • staraj się w jak największym stopniu spersonalizować doświadczenie kandydata,
  • bądź źródłem informacji dla kandydatów i potencjalnych kandydatów,
  • zamknij pętlę, czyli skontaktuj się z kandydatem, w przypadku wszelkich pytań otwartych, 
  • bądź taktowny i grzeczny – naucz się mówić “nie” w kulturalny sposób,
  • pamiętaj, że automatyczne odpowiedzi nie poprawią doświadczenia kandydata, jeśli nie dostarczają prawdziwych informacji,
  • usuń ofertę z każdego miejsca, w którym ją ogłosiłeś, jeśli stanowisko jest już osadzone,
  • staraj się zminimalizować wysiłek kandydata, np. przez uproszczenie procesu, przygotowanie formularza rekrutacyjnego (z zamkniętymi pytaniami), przycisk do natychmiastowej aplikacji w ofercie itd.
  • regularnie informuj o tym, na jakim etapie procesu znajdują się kandydaci,
  • poproś o opinię na temat przebiegu rekrutacji,

Rada na koniec: mapuj podróż kandydata

Tworzysz Customer Journey Maps? Świetnie! Teraz czeka na Ciebie kolejne zadanie – mapowanie podróży Twojego kandydata (lub w ogóle pracownika). Pamiętaj przy tym, że ta podróż zaczyna się na długo przed tym, zanim kliknie on w przycisk “aplikuj” lub wyśle CV. Przyjrzyj się wszystkim interakcjom kandydata z Twoją firmą i uzyskaj doskonałe narzędzie do diagnozy i naprawy miejsc, w których tworzone jest złe doświadczenie. Dzięki temu masz szansę naprawić popełniane przez firmę błędy, jeszcze zanim przyjdzie Wam się zmierzyć z konsekwencjami w postaci utraty zdolnych kandydatów i… lojalnych klientów. 

 

źródło: CX Journey