O tym, że CX czyli doświadczenia klienta – ich potrzeby i oczekiwania, zmieniły się pod wpływem światowej pandemii pisaliśmy już wielokrotnie. A co z… doświadczeniami pracownika? Czy nasze przyzwyczajenia i rutyna pracy uległy zmianie? Czy praca z domu przewartościowała to, czego oczekujemy od naszych pracodawców?
Odpowiedzi na te pytania możemy znaleźć w raporcie z najnowszego badania Pracuj.pl – Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów. Największy serwis z ogłoszeniami o pracę w Polsce przeprowadził ankietę wśród 5500 osób, a jej wyniki doskonale obrazują przed i po-endemiczny obraz polskiego Employer Branding.
Najważniejsze wnioski z badania
- Firmom niezmiennie zależny na tym, aby przyciągnąć w swoje szeregi najlepszych pracowników,
- Ogólne znaczenie benefitów pozapłacowych w procesie decyzyjnym kandydatów spadło, jednak wśród nich najważniejsze jest… zdrowie. W tej kwestii pandemia nie tyle nie zmieniła, co chyba podkreśliła, jak duże znaczenie ma opieka zdrowotna i pakiety oferowane przez pracodawców. Co ciekawe, na drugim miejscu znalazła się praca zdalna, która w porównaniu z poprzednimi edycjami badania, jeszcze bardziej zyskała na popularności.
- Przed pandemią 82% badanych chciało rozmawiać o pracy w organizacji z rekruterami. Po pandemii ten odsetek spadł do 34% – wolimy przede wszystkim rozmawiać ze swoim przyszłym przełożonym (84% badanych).
- Długoterminowe kursy i studia zanotowały spadek zainteresowania w stosunku do krótkich szkoleń czy szczególnie popularnych w czasie lockdownu – webinarów.
Na jakiej podstawie pracownicy wybierają pracodawcę?
Wśród czynników, którymi pracownik kieruje się szukając nowego pracodawcy najważniejsze znaczenie ma lokalizacja firmy. Co ciekawe, światowa pandemia nic w tej kwestii nie zmieniła – tak jak rok temu, lokalizacja ma kluczowe znaczenie aż dla 72% badanych.
Duma z miejsca pracy nadal ma ogromne znaczenie dla pracowników – wśród niefinansowych czynników najważniejsza okazała się reputacja pracodawcy (89%) i jakość oferowanych produktów/usług (84%). 79% zwraca także uwagę na kulturę organizacyjną, co odbiega od wyniku, jakie ten czynnik zanotował w zeszłorocznym badaniu.
Gdzie szuka się pracy?
Zarówno przed, jak i po pandemii, najbardziej popularna formą poszukiwania zatrudniania są… portale rekrutacyjne. Nieznacznie spadła popularność szukania pracy na stronach firm (zakładka kariera) i dzięki rekomendacjom znajomych. Nie dziwi też, że mniej popularne stały się wydarzenia rekrutacyjne (targi pracy) – spadek z 12 do 7%.
Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu.