CX i Dane to zawsze dobry duet. Nasza praca (CX Managerów), mimo że tak bliska człowiekowi i skupiona empatii, musi opierać się na liczbach. 

Dlatego dzisiaj wracamy do statystyki, a konkretnie do tego jak w ostatnich latach (a nawet miesiącach) zmieniło się doświadczenie klienta B2B. Wiedza pochodzi z badań przeprowadzonych m.in. przez McKinsey, Edelman czy Trustradius. 

W ostatnim artykule zaprezentowane przez nas statystyki dotyczyły m.in. obsługi w kanałach cyfrowych i roli samoobsługi w kontekście B2B, rosnącego znaczenia sprawnie działających aplikacji mobilnych, czy znaczenia samodzielnego uczenia się klienta.

Tym razem liczby będą dotyczyły m.in.:

  • Sposobu podejmowania decyzji zakupowych przez klientów B2B,
  • Rosnących potrzeb technologicznych wśród kupujących,
  • Spadku znaczenia interakcji osobistych ze sprzedawcami,
  • Zmiany w czasie trwania cyklu zakupowego klienta.

CX w B2B w liczbach

1. 84% KIEROWNIKÓW B2B UWAŻA, ŻE BARDZO WAŻNE JEST, ABY WYPRACOWAĆ SOBIE POZYCJĘ LIDERA OPINII. (EDELMAN)

Kupujący coraz częściej postrzegają firmy typu business-to-business jako liderów opinii i partnerów strategicznych. Mają opcje, jeśli chodzi o zakup produktu lub usługi — różnica polega na tym, w jaki sposób firma pomaga klientowi wykorzystać produkt do osiągnięcia celów biznesowych.

2 . 60% OSÓB KUPUJĄCYCH TECHNOLOGIE B2B TO MILLENIALSI, POKOLENIE, KTÓRE MA DWA RAZY WIĘKSZĄ CHĘĆ DO ODKRYWANIA PRODUKTÓW ONLINE, NIŻ STARSZE ROCZNIKI. (TRUSTRADIUS)

Podobnie jak w przypadku wszystkich branż, dane demograficzne nabywców B2B ulegają zmianom. Obecnie decydenci to przede wszystkim cyfrowi tubylcy, którzy przed dokonaniem zakupu chcą zasięgnąć informacji  w Internecie. Potrzeba internetowego przywództwa, wiarygodności i zasobów samoobsługowych nigdy nie była większa.

3 . W TRAKCIE PANDEMII LICZBA INTERAKCJI. OSOBISTYCH PRZY SPRZEDAŻY SPADŁA O 52%, A TYLKO 29% FIRM B2B UWAŻA JĄ TERAZ ZA SWÓJ WYJŚCIOWY MODEL SPRZEDAŻY. (MCKINSEY)

Firmy B2B przechodzą gruntowną przebudowę procesów sprzedażowych i struktur organizacyjnych. Teraz jest najlepszy czas, aby odświeżyć obsługę klienta i wykorzystać technologię dzięki transformacji cyfrowej.

4 . 52% KUPUJĄCYCH B2B UWAŻA, ŻE CYKL ZAKUPOWY DLA NOWYCH ZAKUPÓW WYDŁUŻYŁ SIĘ. (PROM KORN)

Zmieniająca się podróż klienta B2B nie jest liniowa. Klienci mają kontrolę, a dokonanie zakupu często zajmuje więcej czasu, ponieważ zbierają informacje i rozważają dostępne opcje. Firmy muszą być gotowe do wkroczenia w dowolnym momencie procesu, aby poprowadzić klientów do sprzedaży.

5 . 1/3 KUPUJĄCYCH B2B MÓWI, ŻE OD CZASU PANDEMII W PROCES ZAKUPU I PODEJMOWANIA DECYZJI ZAANGAŻOWANYCH JEST WIĘCEJ OSÓB Z DANEJ FIRMY. (TRUSTRADIUS)

Sprzedaż w firmach B2B to teraz praca zespołowa, która wymaga skalowalnej personalizacji, która może dotyczyć całej organizacji. Działając jako doradca strategiczny i lider opinii oraz zapewniając zasoby, możesz pokierować tą współpracą i sprawić, że firma będzie bardziej atrakcyjna dla klientów.

Podsumowując:

  • COVID zmienił ścieżkę zakupową klientów B2B, a firmy muszą dostosować swoje doświadczenia, aby się do nich dopasować.
  • Firmy muszą zapewnić zasoby i kanały cyfrowe, aby pomóc kupującym odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
  • Odnoszące sukcesy firmy B2B polegają na technologii, skalowalnej personalizacji i narzędziach cyfrowych.

Źródło: https://www.blakemichellemorgan.com/blog/10-stats-showing-how-b2b-cx-has-changed/