Empatia = Customer Experience, a raczej bez empatii nie można mówić o projektowaniu dobrego CX.
Od dawna podkreśla się znaczenie empatii w obsłudze klienta i ogólnie – w jego lepszym zrozumieniu i co za tym idzie budowaniu pozytywnych doświadczeń.
Dlatego dzisiaj skupimy się właśnie na empatii i trudnym zagadnieniu związanym z tym… jak można jej uczyć lub wzmacniać ją w organizacji i zespołach CX.
W artykule przeczytacie m.in. o:
- Znaczeniu Customer Journey Map w uczeniu empatii;
- Narzędziu, jakim są Mapy Empatii;
- Uczeniu się umiejętności słuchania i reakcji na zachowania i słowa klientów,
- Skryptach i scenariuszach rozmów w obsłudze klienta i tym, dlaczego trzeba do nich podejść z dystansem.
Na początek: czym jest empatia?
Według Merriam-Webster empatia to działanie polegające na zrozumieniu, byciu świadomym, wrażliwym i zastępczym doświadczaniu uczuć, myśli i doświadczeń innej osoby z przeszłości lub teraźniejszości, bez pełnego komunikowania tych uczuć, myśli i doświadczeń w obiektywnie wyraźny sposób.
Empatia została również zdefiniowana jako praktyka wchodzenia w myśli, uczucia, osobowość i okoliczności innej osoby, aby lepiej zrozumieć jej pragnienia.
W najprostszej formie jest to zatem umiejętność rozumienia i dzielenia się uczuciami innych, którego nie należy jej mylić ze współczuciem.
Czy empatii można się nauczyć?
Uznaje się, że empatii można się nauczyć. Niektórym jej odczuwanie przychodzi łatwo i naturalnie, a inni po prostu potrzebują więcej czasu na naukę współodczuwania niż inni.
Jak nauczyć pracowników empatii?
Ma to rację bytu także w Twojej organizacji lub zespole. Tym bardziej że osoby zajmujące się CX muszą wykazywać się wysokim stopniem empatii. Jak pomóc im taki stopień osiągnąć? Oto kilka praktycznych wskazówek:
- Dobrym pomysłem jest wykorzystanie map podróży klienta, jako narzędzia szkoleniowego, aby pomóc pracownikom zrozumieć i przeżyć to, przez co przechodzi klient.
- Mapy empatii to osobne narzędzie, które jeszcze lepiej niż ogólna mapa podróży klienta pomaga spojrzeć na klientów przez pryzmat ich widzenia, odczuwania, działania i myślenia.
- Podziel się opiniami klientów – zwłaszcza w formie dosłownej lub wywiadów wideo (tj. prosto z ust klienta, aby uchwycić ton, uczucia, emocje itp.), a także person. Informacje o klientach są podstawą budowania empatii.
- Nie zapomnij nauczyć pracowników tego, aby naprawdę zwracali uwagę na to, co klient mówi, zarówno werbalnie, jak i poprzez mowę ciała.
- Naucz ich rozpoznawania zachowań i wskazówek, które sygnalizują, że nadszedł czas na uruchomienie empatii.
- Pokaż im, że ważne jest, aby zawsze słuchać i być przygotowanym na reagowanie w sposób, w jaki wymaga tego klient, a nie w sposób, w jaki skrypt każe im reagować.
- Pozbądź się sztywnych scenariuszy rozmów. Dotyczy to przede wszystkim obsługi klienta.
- Kontynuuj wzmacnianie empatii podczas interakcji nie tylko z klientami, ale i w zespole, całej firmie, czyli między pracownikami.
- Upewnij się, że pracownicy rozumieją, że empatia i współczucie to nie to samo.
Tekst powstał na bazie: https://cx-journey.com/2023/02/empathy-can-it-be-measured.ht