Poprawa doświadczeń klientów nie musi wymagać ogromnych inwestycji -istnieje wiele tanich taktyk, które mogą zapewnić Ci małe, ale szybkie sukcesy w poprawie Customer Experience.

„Dostarczanie wspaniałych doświadczeń zmniejsza koszty obsługi klientów w porównaniu z tym, co było wcześniej. W końcu niezadowoleni klienci są drodzy”, stwierdza Harvard Business Review.

Doświadczenie klienta od bardzo dawna jest wyróżnikiem marki – nie da się temu zaprzeczyć. Jednak wiele firm uważa, że ​​aby stworzyć udany program CX, potrzebujesz ogromnych środków i  inwestycji. A to nieprawda! Oczywiście – potrzebujesz jakichś środków, ale są działania, które nie kosztują prawie nic, a w widoczny sposób mogą wpłynąć na CX Twoich klientów. 

W dzisiejszym artykule opowiemy o dwóch pierwszych sposobach. Skupimy się na niedrogich inicjatywach związanych z:

  • zespołem zajmującym się klientami i świętowaniem ich sukcesów,
  • umiejętnym przypisywaniu odpowiedzialności za pilnowanie CX-owych metryk i rozdzielanie zadań.

5 rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić jakość obsługi klienta za… naprawdę niewiele

  1. Świętuj zwycięstwa ze swoimi pracownikami i kierownictwem

Kiedy Twoi pracownicy są zadowoleni, lepiej obsługują klientów. Twój zespół wkłada wysiłek i czas w to, aby zadowolić klientów, a więc Twoim zadaniem jest docenienie tych wysiłków i świętowanie ich zwycięstw.

Kiedy to robisz, zapewniasz ich i cały zespół, że to, co robią, jest znaczące i ważne.

Co zrobić? Spędź z nimi trochę czasu. Doceniaj ich, gdy traktują niezadowolonych klientów jak profesjonaliści. I nie rób tego osobiście w zaciszu swojego biura, ale przy wszystkich lub wyślij publiczną notatkę z podziękowaniem.

Alternatywnie, jeśli pracujesz w domu, rozpocznij spotkanie od porcji pozytywnych newsów. Podkreślaj dobrą robotę pracowników tak bardzo, jak to tylko możliwe i pokaż im wpływ ich pracy na sukcesy firmy. Rozpocznij każde comiesięczne spotkanie z zespołami Obsług Klienta, Supportem czy Managerami CX, dzieląc się opiniami, które pokazują pozytywny wpływ zmian CX na życie klientów. Z pewnością podniesie to morale pracowników i stworzy środowisko, w którym stawianie klienta na pierwszym miejscu przychodzi… naturalnie.

Shep Hyken, ekspert ds. obsługi klienta i CX, daje w tym temacie kilka świetnych wskazówek! Mówi:

 „Pracownicy chcą być doceniani – daj członkom zespołu notkę z podziękowaniami. Zrób im i sobie przerwę na deser-niespodziankę. Popraw nastrój pracowników. Poproś menedżera HR o znalezienie zabawnego filmu na YouTube, który każdy może obejrzeć w niecałe dwie minuty. Taka miła przerwa w ciągu dnia może zmienić naprawdę wiele.”

  1. Ustal odpowiedzialność

Posiadanie metryk, a nawet dashboardy CX nie wystarczą. Wysiłki i działania z zakresu doświadczeń klienta trzeba nie tylko mierzyć, monitorować, ale przede wszystkim – podejmować działania. A jeśli nie przypisałeś do tego żadnych osób odpowiedzialnych, nie masz co liczyć na rozwój. Żaden wskaźnik sam się nie poprawi!

To co musisz zrobić to zdefiniowanie odpowiedzialność za określone wyniki i ustalone wcześniej metryki.

Określ, kto będzie ich właścicielem, co zrobi, jak to zrobi i jaka jest ogólna wizja – cel do którego dążycie. Dopiero po wykonaniu tej czynności rozpoczyna się część monitorowania, analizy i doskonalenia. Tylko wtedy, gdy ktoś zostanie pociągnięty do odpowiedzialności, sprawy mogą się rozwijać.

Jakie są pozostałe sposoby na niemal bezkosztową poprawę CX? 

O tym już w kolej części artykułu, w której skupimy się na sposobach związanych m.in. z “wchodzeniem w buty klienta” czy dobrym CX-owym storytellingu

Inspiracja i źródło: https://www.mycustomer.com/customer-experience/engagement/five-things-you-can-do-to-improve-your-cx-for-5-or-less