Z naszego poprzedniego artykułu dowiedziałeś się, czy nadszedł czas o odświeżenie Twojej marki.

Dzisiaj pójdziemy o krok dalej – opiszemy jak to zrobić. W artykule będzie mowa o 7 elementach, leżących u podstaw odświeżenia marki, czyli m.in.:

  • zaangażowaniu kierownictwa,
  • zrozumieniu tego, na czym obecnie stoisz,
  • badaniach i danych,
  • misji, wizji, celach i wartościach.

7 elementów leżących u podstaw odświeżenia marki:

1. Zaangażowanie kierownictwa

Po pierwsze, bez zaangażowania z góry we wspieranie inicjatywy odświeżenia marki, nie ma ona szansy na powodzenie. Często drobne inicjatywy, które na pozór przypominają odświeżenie marki czyli np. zmiana loga czy wyglądu strony, są podyktowane z góry. Jednak jeśli myślimy o prawdziwym odświeżeniu, które wymaga trochę wysiłku, często ta inicjatywa pochodzi z dołu, m.in. z działów CX i od CX Managerów. Prawdopodobnie czeka Cię więc trochę więcej wysiłku związanego z zaangażowaniem kadry kierowniczej.

2. Zrozumienie stanu obecnego

Jaki jest obecny stan marki? Jak kształtowane i oceniane są doświadczenia klienta, kandydata, pracownika? Aby wiedzieć, co jest nie tak dzisiaj i co należy odświeżyć na jutro, musisz poznać dokładnie aktualny stan. Zrób to, słuchając (badania i dane), charakteryzując (osoby) i empatyzując (mapy podróży) zarówno klientów, jak i pracowników.

3. Dane i spostrzeżenia

Nie ma sensu wykonywać całej pracy związanej z odświeżeniem marki, aby zrozumieć pracowników i klientów, a potem nic z tym nie zrobić. Dane muszą być analizowane, a spostrzeżenia muszą być rozpowszechniane i operacjonalizowane. To praca, którą trzeba dokładnie zaplanować i rozdzilić.

4. Idealny stan przyszły

Gdy znasz obecny stan i określiłeś, co należy zmienić, musisz zdefiniować idealny stan przyszły. Jakie są pożądane rezultaty zarówno dla pracowników, jak i klientów? W tę pracę muszą być zaangażowani zarówno pracownicy, jak i klienci, których feedback otrzymasz inwestując w badania.

5. Misja, wizja i cele

A szerzej: misja, wizja, cel, wartości i obietnica marki. Wszystkie są u Ciebie jasno określone? Odświeżenie marki to dobry czas, aby to sprawdzić. Upewnij się, że nadal mają sens, jeśli chodzi o kierunek, w którym zmierza Twoja firma. Jeśli nie, wykonaj pracę, aby je zaktualizować, uspołecznić i zoperacjonalizować.

6. Innowacje

Nie poprzestawaj na tym samym, starym podejściu, kiedy przychodzi czas na innowacje i projektowanie nowych doświadczeń. Albert Einstein powiedział: „Nie możemy rozwiązywać problemów, używając tego samego rodzaju myślenia, którego używaliśmy, kiedy je tworzyliśmy”. Nie może zgodzić się z nim bardziej, jeśli chodzi o proces odświeżenia Twojej marki.

7. Wskaźniki sukcesu

Dobrze jest rozmawiać wewnątrz firmy o potrzebie odświeżenia marki, ale lepiej zacząć od czegoś bardziej konkretnego – celu. Dlaczego to robisz i jakie są oczekiwane rezultaty? Następnym, koniecznym krokiem jest określenie wskaźników, które pozwolą Ci śledzić postępy i ostatecznie sukces.

Znasz już elementy, a teraz… do dzieła!

Poznanie elementów neizbędnych do odświeżenia marki to jedno, ale najważniejsza rzecz to ich umiejętna egzekucja. Jeśli nie zrobisz czegoś z tym, co zaplanowałeś, to wszystkie Twoje starania zdadzą się na nic. 

Upewnij się również, że angażujesz pracowników, zamiast wymuszać na nich zmiany. I wreszcie: kluczowa jest komunikacja – zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. 

źródło: https://cx-journey.com/2020/10/seven-elements-needed-to-refresh-your-brand.html