Kilka dni temu pisaliśmy opublikowaliśmy wpis wyjątkowo skupiony na pracownikach i ich doświadczeniach, a nie na klientach. Wyjaśnialiśmy czym jest doświadczenie pracownika i dlaczego warto doceniać swój zespół za osiągane sukcesy.

Dzisiaj rozwijamy temat, a konkretnie skupimy się na Programie Doceniania Pracownika i tym jak sprawnie wdrożyć go w firmie na bazie 4 pytań: Kto, Co, Jak i Kiedy? Odpowiemy na pytania:

  • Kto jest odpowiedzialny za wdrożenie tego programu?
  • Za co pracownikom należy się uznanie?
  • Kiedy należy doceniać pracowników?
  • Jaka forma doceniania najlepiej sprawdzi się w Twojej organizacji?
  • Kiedy jest najlepszy czas, aby pokazać pracownikom, że docenia się ich wysiłek?

Jak rozpocząć Program Doceniania Pracownika?

Cały pomysł na wdrożenie programu opiera się na zadaniu sobie czterech podstawowych pytań:

Po pierwsze: Kto?

Zadajemy tu sobie pytanie: kto powinien doceniać pracownika? Od kogo powinna wychodzić inicjatywa?

Jest tu kilka różnych opcji, które należy rozważyć. 

  • Peer to peer, czyli pracownik do pracownika. Współpracownicy, którzy pracują razem, to często ci, którzy są najlepiej wiedzą, kiedy pracownicy postępują zgodnie z wartościami lub wykonują swoją pracę w sposób, który wymaga uznania.
  • Kierownik działu: Ostatecznie praca, która jest wykonywana, wchodzi w zakres kompetencji szefa działu lub Managera i powinna być odpowiednio uznana.
  • CEO: Pracownicy uwielbiają, gdy przykuwają uwagę swojego CEO, ale musi to być autentyczne. Aby to miało sens, musi istnieć powód lub powiązanie z dyrektorem generalnym. Ma to szanse powodzenia bardziej w mniejszych organizacjach i startupach, niż w dużych firmach. 

Po drugie: Co?

Jak nagradzani mają być pracownicy?

Nagrody wykorzystywane do nagradzania pracowników są często przedmiotem dyskusji. Istnieje wiele różnych podejść, zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych. Zanim podejmiesz samodzielnie decyzje, warto rozważyć dwie możliwości: 

1) spytać pracowników o to, jakie nagrody chcieliby otrzymywać,

2) sprawdzić, co naprawdę ich motywuje (tak jak robili to autorzy badań z Harvard Business Review, które cytowaliśmy w poprzedniej części).

Po trzecie: Kiedy?

Jaki czas jest najlepszy na docenienie pracownika?

Moment, w którym następuje uznanie, jest tak samo ważny jak Kto go udziela i Co to jest. Należy pamiętać o kilku kwestiach dotyczących czasu:

  • Uznanie musi nastąpić na czas. Powinno to nastąpić zaraz obok obchodzonego wydarzenia, momentu, którego dotyczy
  • Uznanie powinno odbywać się regularnie. Ustal (zaplanuj) czas na docenienie pracowników co miesiąc, co również zapewni, że będzie to terminowe (w przeciwieństwie do robienia tego raz w roku na corocznym wydarzeniu firmowym).

I w końcu: Jak?

W jaki sposób pokazać pracownikami, że wykonuje dobrą robotę?

Niektórzy są fanami publicznego uznania, ale czasami wypada też robić to prywatnie. To kolejny przypadek, w którym przed podjęciem działania warto:

1) poprosić pracowników o opinie i

2) przetestować, które podejście jest najskuteczniejsze w Twojej organizacji. 

Czy uznanie publiczne motywuje innych do robienia więcej, czy też jest to przygnębienie, które demotywuje ich, ponieważ czują, że jest dane tylko niektórym osobom? To pytania, na które powinieneś poznać odpowiedź. 

Podsumowując: doceniaj z głową

Wartość Programów Doceniania Pracownika jest realna i namacalna. Ważne, żeby podkreślić tu jednak, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia do tego jak ma wyglądać taki program. Musisz robić to, co działa najlepiej dla Twoich pracowników i dla Twojej organizacji. A to oznacza, że ​​najpierw musisz wysłuchać pracowników, rozumieć, co ich motywuje i dostosowywać swoje podejście do ich potrzeb.

 

Na podstawie: https://cx-journey.com/2022/05/driving-value-for-employees-and-for-the-business-through-recognition-programs.html